Tir Nan Beo
HOME SETTING PLAYERS CREW EVENTS GALLERY FORUM CONTACT
General info Crew Clans            

Crew info

  First: If you are English we welcome you to crew and invite you to read the Crew info of Dumnonni UK for information http://www.dumnonni.com/crew.php. Remember that prices and locations are different, so find that information on the website of www.tirnanbeo.com . For the Dutch we will inform our crew members in Dutch for not every Dutch participant can read English.
 
 

Welkom crew!!!

  Welkom op de crew afdeling van Tir Nan Beo. Tir Nan Beo is een Event wat een open inschrijving heeft van zowel crew (monsters) als spelers. Wij geloven dat de Crew het belangrijkste is van een Event. Het is de crew die de spelers in staat stelt om hun ding te doen, maar het is ook de Crew die het geheel aankleed en vorm geeft. De Crew van Tir Nan Beo geeft het goede voorbeeld als het gaat om het nemen van je "hits" en laat zien hoe mooi je kan vallen als een speler die ene pijl goed op je af vuurt. Dit lijkt triviaal, maar is de basis van het toewerken naar een evenement waarin iedereen zijn schade goed pakt en waar iedereen de ander hun momenten gunt. Spelers zijn vaak zenuwachtig, bang om hun character te verliezen, of ronduit bezig met hun ego en die spelers kunnen alleen maar worden veranderd als de Crew laat zien hoe het moet en vooral kan. Fairplay begint met een crew die onbaatzuchtig werkt, om een setting tot leven te laten komen.

Betekend dit dan dat de Spelers altijd hun zin krijgen. Nee…. Verre van dat. Het betekend dat wij de crew als veel meer zien als alleen wat slachtvee. Wij geloven erin dat crew spelers moet faciliteren op meer vlakken als alleen een "tegenstander" zijn. Sfeer heeft te maken met meer als alleen een kampvuur. Een setting is meer dan alleen een groepje tegenstanders in een bos. Een goede Crew maakt van iedere encounter meer. Begrijpt wanneer ze moeten vallen als die ene speler eindelijk een slag door zijn verdediging krijgt. Speelt de sterren van de hemel als de wyrd-user ( onze magiers ) zijn woorden op hem af gooit. Begrijpt dat een setting verhalen heeft en betekenis en zal proberen om die diepgang terug te geven in de rollen die hij speelt. De vluchteling die strompelend aankomt in het spelers kamp en verteld over de verschrikkingen die hij heeft meegemaakt. De sfeer die deze vluchteling meeneemt kan een speler zijn Event maken of breken. Reageer op spelers, of het nu op zijn vechten is of op zijn woorden en begrijp dat jouw reacties zorgen dat deze speler het naar zijn zin zal hebben of niet.

Wij van Tir Nan Beo geloven in onze crew en proberen dan ook iedere euro in kit voor onze crew te pompen. We werken al lange tijd samen met Monster in Corpus (http://www.monsterincorpus.nl) die net als ons geloven dat Crew meer is als een goedkope manier van larpen. We willen onze crew helpen beter te worden. In vechten, in acteren, maar ook in het verkrijgen van kennis van onze wereld, zodat leukere rollen steeds meer beschikbaar zullen worden. Veel van de monster rollen zijn blijvend en zij die vaker bij ons monsteren zullen rollen krijgen die vaker terug zullen komen. Op die manier is onze crew veel meer betrokken in onze setting. Dus als je het nog niet zeker wist, hoop ik dat dit en onderstaande informatie je verder zullen overtuigen om een keertje bij ons langs te komen.

 
 

Nou, wat is Tir Nan Beo / Dumnonni nu eigenlijk?

  Tir Nan Beo is een spinn-off van het Engelse Dumnonni, een setting die al net zo lang meedraait als de gemiddelde leeftijd van onze deelnemers. Een event dat Keltische mythologie wilde spelen, met daarin 'bijna' reënactment achtig fanatisme. Ze werden zelfs heel groot (events van meer dan 1000 man) maar merkte dat de setting, het gevoel en de aandacht minder werd en zo verkozen ze ervoor om te gaan bouwen op een site en lekker elitair te gaan doen en met succes. Dumnonni staat bekend om zijn sfeer, aankleding en goede spel. Een paar van ons zijn er geweest en van dat elitaire bleek niets waar, van de rest wel en in een hoopvol moment dachten we dat dit wellicht ook in Nederland kon. Niet in een zelf gemaakt houten dorp, maar wel met mensen die dat gevoel konden begrijpen en dat type spel konden waarderen.
 
 

Wat maakt Tir Nan Beo / Dumnonni nu zo anders?

  Moeilijk te zeggen. Het is een spel dat gebaseerd is op sfeer, reënactment, verhaal en 'overtuiging'. Dumnonni is meer een beleving die je probeert mee te nemen in een wereld waar iedereen zijn best doet om het geloofwaardig te maken. Status, setting, sociale regels zijn anders en worden getracht na te leven. Gevechten zijn fanatiek, tactisch (wel..in de UK dan…. ) maar vol overgave. Het theatraal vechten is daar een must en de crew staat er voor de spelers. Het wordt onze taak de beleving van het spelletje zo mooi mogelijk te maken. Hoe? Door aandacht en overtuiging te leggen in alles wat we gaan doen. Niet alleen met de steekspeer, maar in het nemen van je hits, de rollen die je oppakt en zelfs de manier waarop de ondode zijn verhaal op ratelt aan een ovate… Dumnonni wordt geprezen om zijn crew, terwijl deze niet alleen bestaat uit veteranen, maar vooral uit hele jonge mensen (je mag in de crew van Dumnonni als je 12 bent). Samen van te voren nadenken hoe je iets neerzet. Een naam hebben, iets meer aandacht voor kleding en 'altijd' clan schmink doen wonderen.
 
 

Organisatie en Spelleiding

  Tir Nan Beo word buiten en op de events verzorgd door de refs (afkorting van referees of te wel speleiding) deze 8+ mensen verzorgen de ins en outs van de game. Om vragen te krijgen beantwoord is het officiële info@tirnanbeo.com de manier van vragen. Deze inbox wordt minimaal door 2 refs bekeken, dus antwoord zal je altijd snel krijgen. Al je vragen (inclusief vragen over geld, characters, je medische achtergrond) mogen naar dat info nummer. Vanuit dat email zal alles naar de juiste ref gaan. Antwoorden die buiten dit infonummer worden beantwoord worden door de organisatie niet persé goedgekeurd. Houd hier rekening mee.

Op onze events is het IC en OC eindwoord altijd van een Ref. Dit geldt dus voor tijd in zaken, maar ook tijd uit zaken die met ons evenement te maken hebben. Tijdens onze events zullen we een telefoonnummer op de site vermelden waarop gebeld kan worden ivm een noodgeval.

 
 

Onze evenementen

  TNB organiseert twee soorten evenementen: jaarlijks groot 'Mainevent' en diverse kleine 'specials'.

Het Mainevent wordt gespeeld in het paasweekend.
Kosten crew: 10 euro
Duur: 2 dagen
Spelers: +/- 40 Nederlandse (5 clans van 7-8 man) en 10-20 Engelsen.
Crew: geen limiet.
Extra: Engelsen nemen veel crewkit mee van Dumnonni UK voor dit Mainevent.

Specials worden verspreid over het jaar gehouden om verhaallijnen te introduceren en spelers de kans te geven om alvast lekker te gaan spelen.
Kosten crew: 5 euro
Duur: van zaterdag middag tot en met zaterdag nacht. Op een special mag geslapen worden. Spelers: maximaal 12 spelers (max van 3 per clan).
Crew: 10-20.
Extra: Op een special mag geslapen worden, hoeft niet.

Zie de data op de website voor data.
Daarnaast geldt dat voor elke extra nacht we extra kosten in rekening moeten brengen. Kosten zijn momenteel 5 EUR per extra nacht.

 
 

Wat moet ik meenemen?

  We verwachten dat je basis kleding meeneemt. Ten eerste omdat je nooit weet wat het weer gaat doen en in welke modder poel je belandt, maar ook omdat je eigen basis kleding altijd op jouw maat is. Basis kleding betekend een broek en een tuniek in aardse kleuren ( zwart en wit zijn een no-go, want zwart kon destijds amper gemaakt worden en wit is de kleur van de Druids in onze setting ) Doe goede schoenen aan (kisten zijn prima) en een eigen riem die om jouw middel past. Vanuit de organisatie van TNB hebben we natuurlijk ook veel spullen en op ons MAIN Event krijgen we een bus met spullen vanuit de UK. Al met al hebben we spullen zat, maar pantsers en helmen etc. zullen we nooit genoeg hebben, dus als je er eentje hebt: neem hem mee, maar houd hem wel bij je!

Zie ook de geweldige tekening op het crew formulier van de Engelsen om wat meer inzicht te krijgen van de do's en don't qua basis kleding en wapens… http://www.dumnonni.com/files/Crew.pdf

Als laatste moet je je eigen voedsel meenemen, want dat wordt NIET door TNB verzorgd.

 
 

Wat ga ik doen?

  Tir Nan Beo is vooral veel vechten. Zowel sneakie in het bos, als in schildmuren met steeksperen en man tegen man. Dan zijn er nog de handelaren, de vertellers, de bazen en de priesteressen. De boeren en de helden en de vreemde wezens die zwerven in de bossen en zo anders zijn als de mensheid. Roleplaying is meer dan een typetje spelen bij TNB. Het is de tweede man zijn achter de schildmuur die boos en uitdagend kijkt. Het is de vrouw wiens kinderen net door Semnones (een vijandige clan) zijn afgeslacht. Het is de lachende handelaar die wat voedsel komt verkopen enz. Iedere rol in TNB zien we als een toevoeging van onze setting, waarbij geen rol te klein of onbelangrijk kan zijn. We hebben gemerkt dat degene die de banier draagt, naast de praatrol, net zo veel en wellicht zelf meer impact maakte. We hebben gezien dat een crew wie zijn wonden goed uitspeelde de hele spelers groep inspireerde het zelfde te doen. Algemeen weten we nu dat iedere rol een bepaalde impact heeft op het spel, en dat sommige rollen veel meer (of juist minder impact hadden dan dat we vooral dachten. Wist je bijvoorbeeld dat strategisch vechten (of te wel vechten in een bepaalde stijl) ontzetten leuk en afwisselend kan zijn, maar ook dat je daarvoor moet oefenen in een groep… Al dit soort dingen willen we gaan oppakken met de crew. We hebben 7 + refs en bakken vol veteranen om gezamenlijk ons deel van het spel te gaan verfijnen. Leren vechten, leren hits nemen en veel, veel meer hopen we gezamenlijk te gaan opbouwen zodat we een groep worden die ieder jaar het beste laat zien, van wat een crew kan bieden! Wooohooooo!

Hieronder wat extra info over hoe we gevechten zien als crew op TNB. Dit is in het engels. Als je het alsnog wil weten loop dan even naar een Ref toe op het Event..

 

Fighting

  Dumnonni is not a sport. The fights are not fair and the joy of crewing is not winning but adding to the fun of the players (who pay real money for the privilege). A good way to think of it is as being an extra in an epic movie – looking fierce and dying dramatically is what counts. You may think this point over-laboured but it could otherwise be possible to misunderstand the point of the combat rules.
 

Crew combat works as follows:

  After you have been kitted up with the right costume and weapons, a ref will brief you on the style of encounter wanted. This will include the types of fighting she wants, your 'in character' objectives and your maximum hits before you die (see below). You will be give the maximum number of times (Total Hits) you can be hit before you fall down dead; this is based on the type of monster you are and how much armour you are wearing. When hit, you should react accordingly . Unless you are a rock hard monster, i.e. you have been told so by a ref;
  1. When hit react with pain and if hit on a limb act out the wound for the rest of the
  2. encounter. E.g. if hit in the leg limp.
  3. If hit with a dramatic two-hand blow, fall over.
  4. if hit squarely on the body with an arrow, die.
  5. if hit in a particularly dramatic way, or it would just look cool to do so, die.
  6. if you receive a pummelling of blows from multiple people, die.
  7. if you have not died from any of the above reasons, when you reach your Total Hits die. Never exceed this total!!!
If you are inexperienced follow the lead from the regular crew. The players have more complex rules for combat and if they react in unexpected ways, this does not mean they are cheating.
 
 

Hoe weet je nu of je een 'veteraan' bent?

  Tja… dat is wel een moeilijke vraag. Sommige mensen monsteren al jaren, maar zijn nog niet in contact gekomen met een Dumnonni of TNB Event, dus zijn nieuw als ze bij ons komen. Sommige mensen achtten zichzelf niet zo geweldig, maar kunnen, met de juiste motivatie en enthousiasme menig ander verbazen. Je weet het vaak niet totdat je het probeert. Wij hebben allerlei soorten crew nodig en zeker niet alleen de doorgewinterde veteranen. In de UK mag je komen crewen als je 12 bent. We hebben vaak nagedacht hoe dat zou kunnen werken, gezien de standaard in NL, maar als je er ooit bent geweest begrijp je het plotseling. Als je 12 bent verwachten mensen niet zo veel van je en krijg je dus alle tijd om te groeien tot 'veteraan'. Nu hebben wij de leeftijd van 16 ingezet (met de juiste begeleiding (zie site voor meer info)) maar hopen dat sommige van jullie het geduld kunnen opbrengen om niet direct het gevoel te hebben dat ze van alles en nog wat moeten doen, maar dat je tijd mag nemen. TNB is van plan voorlopig ieder jaar iets te gaan doen, dus je kan groeien in de setting en in je durf.
 
 

Hoe staat het met de engelse taal?

  TNB is een Engels gesproken event als er Engelsen zijn. De stammen zijn Germaans, dus we komen prima weg met Nederlands. De Engelsen die komen zijn echt toffe mensen en vinden het al geweldig dat ze hier mogen zijn en dat we de moeite nemen om Engels te willen praten. Dus praat lekker Engels als er Engelsen zijn en kan je dat niet of heb je het daar moeilijk mee, moet je het vooral niet doen. Til er in ieder geval niet te zwaar aan.. doen de Engelsen ook niet. Let op dat zij vaak alleen hun moederstaal spreken en respect hebben voor het feit wij vaak meerdere talen beheersen, ongeacht hoe goed.
 
 

Zijn er nog dingen die ik moet weten voordat ik kom?

  Vast en zeker. Het meeste wordt verteld op de site, zoals bij de camping rules. We gebruiken Nederlandse wetgeving als het gaat om drank en drugs. Ja we hebben een OC kampeer veld en nee, we zijn niet van plan voor 10-11 uur echt actief rondjes te gaan rennen. Ja we zijn fanatiek, maar het moet vooral ook gezellig zijn. Wil je meer initiatief of verantwoordelijkheid ga dan naar een ref en kijk of je het mag krijgen, maar bedenk goed dat TNB een hele andere setting is en dat je, ondanks je jaren van ervaring als manager in een bedrijf, of organisator van een ander Event, daardoor geen kennis of ervaring hoef te hebben van TNB.

Als laatste is het belangrijk om te weten dat we wel van onze crew verwachten dat ze dingen doen als we het vragen, maar ook dat je jezelf buiten het IC terrein kan vermaken als er even niets te doen is. Je mag NIET zonder een refs toestemming zomaar iets gaan doen. Je mag wel altijd initiatieven aandragen. Tevens mag je als crew niet zomaar naar het IC kamp om even te gaan zitten of even de gezelligheid op te pikken. Als dat soort dingen moeten gebeuren moeten we daar een IC reden voor bedenken, want spelers op een TNB Event gaan 24 uur lang door als ze dit willen (niet dat wij dat doen trouwens, maar dat ter zijde). Het is belangrijk dat het IC terrein ter aller tijden kloppend is en dat er altijd refs zijn die weten wat er speelt. We begrijpen dat de crew af en toe de sfeer wil meekrijgen, maar hopen dat jullie begrijpen dat het vreemd is dat een nederzetting plotseling verdubbeld is in inwoners ondanks het feit dat het zo gevaarlijk zou moeten zijn in het bos...

Begrijp goed dat we het leuk vinden vanuit de organisatie dat je het gezellig hebt, maar begrijp ook dat we de volgende dag wel hopen dat je weer aanwezig bent om je inbreng te geven. We begrijpen dat je een kater hebt, of veel te laat naar bed bent gegaan, maar begrijp van ons ook dat we je nodig hebben en dat zonder jouw inbreng het Event minder wordt. Ja je mag drinken, maar niet zo veel dat je jezelf niet meer kan gedragen, of wij je troep op moeten ruimen en ja je mag laat naar bed, maar het is jammer dat sommige dan de volgende dag niets meer doen, want wij hebben daar NIET op gerekend. Als crew, net als organisator, heb je een bepaalde verantwoordelijkheid naar het spel en we hopen dat jullie dat net zo goed begrijpen als wij.

 
 

Setting

  Tir Nan Beo is een stuk land in de wereld wat we 'Dumnonni' noemen. TNB is vooral bos en moeras en in het noorden een stukje kustlijn. Het is een vervloekt gebied, waar mens en beest gevangen is in een duistere wereld waarvan niemand weet hoe hij ervan kan ontsnappen. 's Nachts ontluikt de wereld pas echt in een nachtmerrie. De stroom van de aarde genaamd de wyrd (waar magie uit geput word) wordt dan duister en verwrongen waardoor alles wat ermee te maken heeft mee getrokken wordt in die ellende. Als er een reden te bedenken is waarom grote groepen in de Dumnonni chronices setting deze landen nog niet hebben bezet dan is het dit wel. 'Tir Nan Beo' betekend 'Land der Tranen', en haar bewoners hebben allen hun ideeën over wat de vloek mag zijn. Velen geloven dat het een vloek is die uitgesproken is over de clan de Black Shields. Een beruchte clan waaruit de Hoge Koning van de Vrije Rassen (waar de spelers onderdeel van uit maken) is gekozen. Deze Hoge Koning, de Ard Ri, heeft Koning Oswald, het personage van Bart Holsbergen, deze landen gegeven. Anderen geloven dat het een vloek is die vanuit de Fey (de natuur creaturen van deze setting) gekomen is om zijn menselijke en Fomorian inwoners te straffen voor iets dat ze gedaan hadden. Weer anderen geloven dat het een vloek is welke was opgelegd aan de Picten (een clan die nu in het noorden zit van de landen van Dumnonni). Over één ding is iedereen het eens. Het land is vervloekt. Voedsel is schaars en de natuur laat zich moeilijk bewerken. Sommige clans hebben zich moeten aanpassen om te kunnen overleven, maar hebben daardoor iets van hun normen en waarden moeten inleveren. Doordat er altijd schaarste is aan voedsel en middelen is er altijd oorlog. De clans bevechten elkaar constant, alhoewel dit heftiger is geworden in de afgelopen paar jaar.

De eerste keer dat Oswald naar TNB kwam had hij de alliantie van vier clans. De Usipetii, zijn eigen clan, de Nervii, de Frisii en de bosbewoners van de Menapii. Later dat jaar kwamen er nog twee clans onder zijn banier, de clan die hij zelf had uitgeroepen, de Tir Nan Beo (welke eerst Noormannen waren) en de Batavii. Deze clans hebben aan Oswald hun verbondenheid gezworen, allen op hun eigen manier. Buiten hun verbondenheid met Koning Oswald hebben sommige nog steeds een hekel, of zelfs vijandigheid naar elkaar als Oswald niet aanwezig is. Zo zijn de Frisii en de Nervii constant met elkaar aan het vechten en hebben de Menapii een hekel aan alle andere clans, maar komen ze niet onder de dreiging van koning Oswald uit. Achter Koning Oswald staat namelijk het leger van de Vrije Rassen en deze hebben het voor elkaar gekregen om Balor, de grootste leider van de Fomorians (een van de grote vijanden van deze setting) te verslaan. Iets wat betekend dat ze zeker niet machteloos zijn, ondanks dat de grote oorlog tegen Balor immens veel doden heeft gekend. Tijdens de eerste ontmoeting, waar ook veel engelse clans bij waren ( Scottia, Fianna en zelfs een Fir Gallion) werd er veel gevochten en gesproken, maar werd vooral duidelijk dat de Fey in TNB een stel hufters en manipulators waren. Daar de Menapii deals met ze hadden gesloten die de Menapii hielpen te overleven, hebben ze nog meer spijt gekregen van deze alliantie. Tevens werd er veel gevochten met een clan genaamd de Semnones. Een agressieve clan welke constant bezig waren om menselijke offers te krijgen om te offeren aan hun duistere goden. Een ding was goed duidelijk. Koning Oswald gaat een moeilijke tijd tegemoet om de overige clans op hun knieën te krijgen en zijn huidige clans uit elkaars haren te krijgen. Hij moet meer mensen krijgen door de aanhoudende geruchten over stijgende, en vreemde, aantallen Fomorians, die tot nu toe alleen in TNB gezien zijn. Nieuwe clans hebben zich bekend gemaakt, waarvan enkele wellicht potentie hebben om allianties mee te voeren, maar er zijn er ook bij die duidelijk hebben gemaakt niets met Oswald te maken te willen hebben.

In de aankomende tijd zal Koning Oswald zelf of via anderen zijn gebied moeten gaan uitbreiden. Hij zal mensen gaan sturen om allianties te sluiten, eerste contacten te leggen, maar ook om problemen op te gaan lossen, of zelfs te gaan vechten. Dit zullen we gaan doen via de specials waarvan we er 3 zullen gaan houden voor het hoofd Event in het paas wekend van 2015.

 
 
 

Gaes

  Veel spelers en ook sommige van onze crew rollen hebben een of meerdere Gaes's. Een gaes is een gedrags-straf die is opgelegd , meestal door een Druïde. De bedoeling van een gaes is om een gedragskenmerk te straffen en om een betere aan te leren. Het accepteren van een gaes word gezien als een eervol iets en menige held in dit spelsysteem heeft een of meereder van deze gaes's. Dit was een gaes die werd gegeven door een Druïde aan iemand die vaak ruzie zocht in publieke plekken. "In conflict moet je altijd een redelijke vrede proberen te behalen" Deze gaes heeft alle kenmerken die het nodig heeft. 1 de ruziemaker kan geen ruzie meer maken, 2 hij krijgt de kans om zichzelf te verbeteren. 3 De omgeving is erbij gebaad en 4 het personage heeft iets extra's gekregen om mee te spelen zonder dat zijn personage er te veel door geschaad is.

Iemand die zich houd aan zijn gaes word opgemerkt door de Bards en word meer gerespecteerd. Het moet worden gezien als een toevoeging, maar ook een manier om verleden aan de kaak te stellen. Een Gaes kan een belangrijke factor zijn, hoe mensen je personage, of crew rol zullen zien.

 
 

Welke Goden hebben we in de game?

  We hebben 3 verschillende soorten goden in het spel. We hebben de plaatselijke goden (gebieds goden) we hebben Germaanse goden vanuit de Frisii en Nervii en hebben de Engelsen Goden welke er teveel zijn om op te noemen (Wales, Schotse, Ierse, Engelse, Noorse, Gallische…).
 

De Germaanse Goden:

  Woden Chief God, Wisdom, Leadership, Judgement, Death, War
  Frige Wodens Wife, spinner of clouds, marriage, harvest, the earth, childbirth, home
  Thunor Son of Woden, God of Storm, Lightning and Thunder
  Tyre War, Combat
  Seaxneat God of the sword, family
 
 

De plaatselijke Goden zijn wel belangrijk om te weten, daar deze voor ons vaker hun inmenging kunnen geven:

  Arduinna De vrouwelijk jager, Goding van het wild, Godin van bescherming. Word soms gezien als een vrouw met een speer of rijdend op een groot wild zwijn
  Nehelennia Beschermer van de rivier, maar ook van genezing
  Magusanus God van vaardigheden, van kracht en eer. Een god van civilisatie
 
 

Uitgebreid in het engels:

 

Arduinna

The Huntress, She who gifts her followers with fertile earth
  The woods of the cursed land are exceptionally dark and dangerous and it takes a lot of effort to keep these lands save. When threatened by the wild people pray to the goddess Arduinna who dwells in the forest. Those who are lost in the wild might see a glimpse of her riding a huge wild boar in the distance and follow her trail to safety. Others ask her to protect their crops from diseases and keep the threats at bay. But because she is a goddess of the wild she more then often turns her back at people or even directs the dangers towards them. She is as wild as a wild animal, yet can be loyal to those She trusts.
 

Nehelennia

Protector of the river, those who follow her she gifts with fish and safe passage
  She is the Goddess of rivers and gives safe passage to those She finds worthy. The Menapii had brought enough offerings to ensure a clean piece of river. Here the river still holds fish, as elsewhere the rivers are full of disease and dead fish. Nehelennia is a Goddess of the waters and Her gift is life through the waters. Those who anger Her will drown in sudden waves. Those who betray her will starve or get sick because of the river. Nehelennia is a peaceful Goddess, who has turned angry on clans like the Black Shields. Clans that act first, following their desire to make names for themselves and destroying everything else not bound to that plan. Nehelennia is also a Goddess of healing, who grants her powers to those worthy of her gift.
 

Magusanus

The two headed god, he who has the body of a hero and mind of a sage
  Magusanus might receive prayer from a young lad preparing for his initiation into manhood, a smith working on a torque for his clan leader or from the participant of a wrestling match. Above all the two headed god enjoys the sight of strength, might, skill and competition. He rewards people who do so in his honour and distastes those who work against them, such as raiders and thieves. When Magusanus first lay eyes on the cursed land he didn't see what had been destroyed, but what could be recreated. He took it upon him to protect the settlements of the cursed land, in order for the people to mend that what was broken. That is the reason there is a Magusanus shrine at the hearth of every village of the Menapii. Magusanus is a God of hope, of skill and of might, all traits needed for rebuilding these lands.
 
 

Wyrd en Wyrd use

  Magie in TNB / Dumnonni is de stroom van wyrd die door de aarde en overal om ons heen vloeit. Het is de stroom mogelijkheden waaruit realiteit en keuze voorkomt. Het is een oneindige hoeveelheid mogelijkheden wiens invloed kan worden beïnvloed. Zij die gezegend ( of vervloekt ) zijn met een sensitiviteit van wyrd kunnen deze mogelijkheden beïnvloeden. Dit is een spreuk casten, echter in deze setting heft het meer met roleplaying te maken dan met het casten van een spreuk. Het idée is dat je uitspeelt wat iemand gaat meemaken en dat iemand vervolgens jouw spel beloont door het goed op te reageren. Nu zijn er nog regels voor die gebonden zijn in specifieke effecten, maar over een tijdje zal dit veranderen. De Dum Uk is hun regels aan het herzien en wanneer deze in gebruik gaan zullen wij die automatisch overnemen.

Tijdens onze encounters zal het best kunnen voorkomen dat we een wyrd user gaan gebruiken. Als zoiets je leuk lijkt bereid je dan goed van te voren voor door de spreuken te onthouden en de regels in het regelboek goed door te nemen.

 
 

Overige

  Als je nog vragen hebt stuur ze dan op naar info@tirnanbeo.com

We hopen je snel te zien op een van onze evenementen.

Namens Tir Nan Beo

De Refs

            Credits Disclaimer